V anketě Českého rozhlasu Šarmantní osobnost 2019 zvítězil divadelník, hudebník, textař a spoluzakladatel Divadla Na zábradlí a Semaforu Jiří Suchý. V internetovém hlasování se na první příčce umístil akrobatický pilot Martin Šonka. Smyslem ankety Šarmantní osobnost, která vznikla v královéhradeckém rozhlase v roce 1996, je hledat a oceňovat charismatické osobnosti. V letošním ročníku měli posluchači s ohledem na koronavirovou situaci možnost hlasovat a vybírat z desítky nejšarmantnějších osobností prostřednictvím e-mailů, SMS zpráv a internetu až do konce října letošního roku. Mezi deseti finalisty 24. ročníku ankety, které v prvním kole zvolili poluchači Českého rozhlasu, se objevila jména osobností jako Marta Kubišová, Jiří Suchý, Jiřina Bohdalová, Petr Kostka, Eva Hrušková, Karel Voříšek, Hana Zagorová, Tereza Kostková, Martin Šonka a Markéta Hrubešová. Anketa Českého rozhlasu Šarmantní osobnost roku patří k prestižním rozhlasovým akcím už čtyřiadvacet let. Za dobu své existence se stali vítězi například herec Marek Eben, dramatik a scénárista Zdeněk Svěrák, zpěvák Karel Gott nebo profesor Pavel Pafko. autor: bbu
S úklidem v Olomouci znovu pomáhají lidé bez domova. Klienti Charity se tentokrát zapojili do likvidace nelegální skládky v lokalitě Černá cesta, kde leží více než 150 tun nahromaděného odpadu. Město, technické služby a nezisková církevní organizace tak pokračují v projektu, který řeší čistotu města a zároveň vrací lidem bez přístřeší příležitost pracovat. Skupina osmi klientů střediska Samaritán se pustila do likvidace vůbec největší nelegální skládky na území města. Více než stovka tun odpadů se nahromadila nedaleko ubytovny na Černé cestě. „Skládka vznikla na městském pozemku. Společně s technickými službami ji vyklízíme a využíváme zároveň další příležitosti k tomu, jak do úklidu zapojit i lidi bez domova. Jde o další část projektu, který jsem inicioval, a společně s Charitou jej otestovali v loňském roce. Veřejnosti nabízí jiný pohled na problémy lidí bez střechy nad hlavou a jim dává příležitost pracovat,“ objasnil primátor Mirek Žbánek. Do práce se klienti Charity zapojili jako dobrovolníci. „Smyslem je, aby získali zpět základní pracovní návyky. Nikoho do toho nenutíme, ale dáváme jim pracovní nabídkou šanci překonat bariéry a uplatnit se,“ vysvětlil koordinátor pracovních rehabilitací Charity Olomouc Dominik Vagai. Díky stejnému programu se lidé bez domova v létě zapojili do úklidu a čištění chodníků ve městě. „Snažíme se a je to fyzicky náročný. Děláme suť, byl tady nábytek, vyhozené sedačky a nebezpečný odpad. Všechno nakládáme ručně, musíme to dostat k přistaveným kontejnerům. Střídáme se po půl dnech,“ popsal práci Karel, klient Charity Olomouc, který měl skupinu lidí při práci na povel. Díky nasazení lidí bez domova a strojům technických služeb tak už třetí týden postupně mizí nahromaděné tuny stavební suti a dalších odpadů z města. „Aktuálně k začátku listopadu jsme tam vyklidili odpad v objemu sto padesát tun a v nákladech na likvidaci se blížíme se ke stotisícovým částkám,“ uvedl náměstek primátora Otakar Bačák. Připomněl zároveň, že nelegální skládky nejsou jen doménou okrajových částí Olomouce. Za černou skládku se totiž považuje i nahromaděný odpad u nádob na tříděný odpad a také jeho odstranění stojí městský rozpočet nemalé peníze. „Likvidace běžné malé skládky přijde na čtyřicet tisíc korun a musíme na to mít každoročně vyčleněné stovky tisíc korun v rozpočtu. Kdyby takové skládky nevznikaly, mohli bychom peníze použít jinde,“ apeluje náměstek Bačák. Autor: Mgr. Radka Štědrá
Česká televize připravila pro své diváky speciální vesmírný program. Již ve čtvrtek 12.listopadu se vzdělávací portál ČT edu promění v Kosmix maraton, během něhož robot Kit seznámí děti s fungováním vesmíru. V sobotu nabídne kosmické téma zpravodajská Čtyřiadvacítka v pořadu Hyde Park Civilizace a se speciálními vstupy se v průběhu celého týdne hlásí také Studio 6 a Studio ČT24. Ve čtvrtek 12. listopadu odstartuje na stránce ČT edu v rámci probíhajícího festivalu Czech Space Week věnovanému vesmírným technologiím a kosmickému vzdělávání odpolední maraton seriálu Kosmix určený dětem na prvním stupni základních škol. Robot Kit v šestadvaceti dílech odkryje tajuplný vesmír a malí diváci se zábavnou formou dozví, co je to galaxie, mléčná dráha, mlhovina, supernova nebo Kuiperův pás. Informace z jednotlivých epizod shrne a prohloubí v osmi krátkých příspěvcích Jan Spratek z Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy. Nabyté znalosti si děti budou moci rozšířit s využitím pracovních listů, které najdou ke stažení na webu webu ČT edu. O dva dny později, v sobotu 14. listopadu od 20:05 hodin, probere Daniel Stach v pořadu Hyde Park Civilizace s hlavním hostem Jiřím Svobodou z Astronomického ústavu Akademie věd velké kosmické projekty, do nichž jsou Češi zapojeni. „Odborníci z Česka se podílí na výrobě nosných raket, družic pro pozorování Země, družicové telekomunikaci a navigaci i na přípravě pozemní řídicí infrastruktury,“ říká moderátor pořadu Daniel Stach a dodává: „Naše republika spolupracuje na opravdu velkých vědeckých projektech, například na Solar Orbiteru, který mapuje ‚kosmické počasí‘ a aktivitu Slunce, připravuje se mise, jež bude zkoumat ledové měsíce Jupitera, a teleskop ATHENA, který bude sledovat vysokoenergetický vesmír a bude tak studovat velmi vzdálené objekty, odkud k nám záření letí mnoho miliard let. Tím nám umožní se podívat i daleko do minulosti.“ Letošní ročník festivalu Czech Space Week, jehož je Česká televize partnerem, probíhá od 8. do 14. listopadu 2020. Týden plný přednášek, panelových diskuzí a živých vysílání představuje vesmírné úspěchy v Evropě i v České republice a seznamuje zájemce s novinkami na poli kosmického průmyslu a vědy. Celému speciálnímu kosmickému týdnu se v neděli 22. listopadu od půl desáté večer bude věnovat také pořad Věda 24.
V moravské vesnici Čechy nedaleko Přerova mají dvě nové aleje listnatých stromů a keřů. Jednu vysadili kousek od centra obce na oblíbené vycházkové trase místních obyvatel kolem hřiště a koupaliště, další podél polní cesty v krásné přírodní scenérii za obcí. Zatímco na té první budou stromy poskytovat stín při procházkách rodin s dětmi nebo seniorů, druhá nabídne úkryt před sluncem například při cyklistických projížďkách nebo romantických procházkách. „Počet obyvatel v obci klesá a průměrný věk se zvyšuje. Abychom mohli splácet nedávno dokončenou kanalizaci a další investice, potřebovali bychom více dětí,“ směje se starostka Renáta Dočkalová nápadu, že by se tato alej mohla jmenovat Milenecká. Na nákup sazenic a potřebného materiálu poslala obci přes 88 tisíc korun Nadace ČEZ, ze svého rozpočtu obec zaplatila terénní úpravy a lavičky. Na aleji kolem koupaliště místní vysadili 20 javorů mléč, 5 okrasných třešní, 10 bříz a 8 keřů. Stromy by měly snížit prašnost, protože ve vesnici právě dokončili výstavbu nové kanalizace, a také zpříjemnit nejoblíbenější vycházkovou trasu, která je zároveň spojnicí obce se sousedními Domaželicemi. Druhou „Mileneckou“ alej tvoří celkem 32 dřevin – buků, lip, jeřabin a osik. „I tato alej bude jistě sloužit k procházkám, stromy tady ale zároveň pomohou udržet vodu v krajině, sníží erozi půdy a vytvoří lepší podmínky pro drobnou zvěř, hmyz i ptáky,“ dodala Renáta Dočkalová. Sousedskou atmosféru obou alejí doplní lavičky. Ty vyrobil místní tesař Milan Cahlík ze starých topolů, které musela obec z bezpečnostních důvodů pokácet. Obyvatelé Čech se na nové stromy těší, což ukázali i osobním zapojením od výsadby. Postupně přišli nejen hasiči, ale i další dobrovolníci včetně několika rodin, takže se sázení zúčastnili i zástupci nejmladší generace. Sázející splnili všechna platná hygienická opatření a zároveň strávili část dne na čerstvém vzduchu. „Věřím, že se sazenice ujmou. Během mého mnohaletého působení v zastupitelstvu už se tady vysadily stovky stromů, ale nikdy se mi nepodařilo ostatní přesvědčit, abychom zaplatili o něco víc a vzali to z gruntu včetně instalace podpor ke stromům a hlavně chrániček proti okusu, takže mnoho sazenic uhynulo. Současná starostka k tomu přistoupila úplně jinak, místo kvantity hledí hlavně na kvalitu a přínos pro obec,“ řekl místostarosta Jaromír Pešák. Lípy, javory, buky a mnohé další stromy zapouštějí kořeny v obydlených místech i volné krajině díky grantovému řízení Nadace ČEZ Stromy už devět let. „V letošním roce byl schválen zatím historicky nejvyšší objem financí na výsadbu zeleně. Na zkrášlení české krajiny vynaloží nadace osm miliónů korun. Doposud bylo podpořeno už 550 projektů za bezmála 60 miliónů korun. Těší nás, že můžeme vycházet vstříc aktivitám obcí a měst a zároveň přispívat ke snížení emisí CO2 a dalších škodlivých látek,“ uvedla ředitelka Nadace ČEZ Michaela Ziková. V Olomouckém kraji letos Nadace ČEZ podpořila sázení stromů také v Dobrochově, Moravičanech, Loučné nad Desnou, Brodku u Přerova, Prostějovičkách, Těšeticích a v obci Kokory.
Papírové souznění spojuje klienty pobytových zařízení Sociálních služeb města Kroměříže (SSKM) s vnějším světem. „Projekt P.S, se rozbíhá v těchto dnech a zapojit do něj se může každý, kdo chce obyvatelům domovů sociálních služeb zpříjemnit dny, kdy nemohou být v osobním kontaktu se svými blízkými,“ uvedl místostarosta Vít Peštuka. Papírové souznění může být výzvou pro všechny. Radost totiž přinese pisateli i adresátovi. Připomíná, že není nutné mít složitou techniku a mimořádné dovednosti k navázání a udržení vztahů, byť přes uzavřené dveře – v tomto případě dveře domovů sociálních služeb. Stačí napsat klasický dopis a těšit se na odpověď. Tak, jako se na zprávy a milá slova „zvenčí“ těší klienti, většinou babičky a dědečkové v domovech. Dopis je třeba doručit na adresu Ředitelství sociálních služeb města Kroměříže na Riegrově náměstí 159 v Kroměříži. Poslat jej můžete běžnou poštou nebo je možné jej vložit přímo do schránky, která je umístěna u vchodu do objektu ředitelství SSKM na Riegrově náměstí a označena logem projektu, případně můžete poslat scan dopisu na e-mailovovu adresu: dopis@sskm.cz. „Pracovníci sociálních služeb najdou někoho, komu dopis udělá radost, někoho, kdo právě potřebuje povzbudit, potěšit, a dopis předají. Klasické papírové dopisy naši klienti znají. A na to, aby na něj mohli odpovědět, většinou nepotřebují asistenci personálu. Prosím, spojte lidi s lidmi formou dopisu,“ řekla ředitelka SSKM Dagmar Klučková. Do projektu P.S., který je součástí projektu Alzheimerův uzel, se zapojila také řada partnerů a osobností, například dirigent Tomáš Netopil, herec Antonín Procházka, profesor Cyril Höschl. Pomáhají tak uživatelům sociálních služeb zvládnout složitou současnou situaci, kdy jsou ve všech zařízeních od konce září zakázané návštěvy a ani sami klienti nemohou od poloviny října z domovů odcházet. Aktuální informace a přesné pokyny pro ty, kdo se budou chtít do programu zapojit, jsou k dispozici na internetové stránce https://www.sskm.cz/informace/o-projektu/187-185.
Jak, kde a za kolik se bude v Olomouci parkovat? S rozpracovaným návrhem Parkovací politiky města Olomouce, do něhož byly zahrnuty i podněty z několika veřejných setkání, se minulý týden seznámili olomoučtí radní. Ti nyní schválili předložený návrh rozdělení města na čtyři zóny a uložili zpracovatelům pokračovat v dopracování návrhu. „Jedním z důvodů pro pořízení parkovací politiky jsou problémy s parkováním na sídlištích. Ta byla budována převážně v 70. a 80. letech minulého století pro zcela odlišný stupeň automobilizace,“ vysvětluje primátor Mirek Žbánek. „Dalším důvodem pro vypracování strategie jsou specifické podmínky v centru města a jeho nejbližším okolí, zejména na hranici zóny placeného parkování, kde nechává auta velké množství řidičů, kteří míří do centra a nechtějí za parkování platit. Z toho vzniká přetlak statické dopravy v těchto ulicích a logicky i nespokojenost rezidentů. Radnice chce situaci řešit koncepčně. „Zlepšit situaci by mělo pomoci zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště,“ doplnil primátor. Návrhu předcházela analýza současného stavu. Z ní vyplynulo, že v ulicích města běžně parkuje 22 tisíc vozidel, která mají k dispozici 24 tisíc legálních parkovacích míst. To by tedy čistě teoreticky mělo stačit, jenže ve skutečnosti neodpovídá lokalizace parkovacích ploch reálným požadavkům motoristů. Další věcí je, že do města denně přijíždí množství motoristů odjinud. Vybudování nových parkovacích ploch je nákladné a může být komplikované například z pohledu vlastnických vztahů, proto tedy jde o možnost až v dlouhodobém výhledu. Pro krátkodobý a střednědobý výhled je nutné pracovat se stávající kapacitou parkovišť. Podle zkušeností z jiných měst lze jít několika cestami. Striktním omezením počtu parkovacích míst v centru, omezením počtu vozidel na jednu domácnost, stanovením vyhrazených parkovacích zón pro rezidenty nebo cenovým zvýhodněním rezidentů při placeném parkování. V Olomouci by se mělo jít poslední cestou zavedení více zón a odlišných sazeb pro rezidenty a pro motoristy odjinud. „Smyslem toho kroku je zajistit vyšší šanci, že zaparkuji tam, kde zaparkovat chci a potřebuji,“ komentuje návrh primátor Žbánek. Dokument navrhuje rozčlenit ulice města do čtyř zón s odlišnými pravidly. Jedná se o pěší zónu, stávající zónu placeného parkování neboli historické centrum, a dále novou zónu širší centrum a novou zónu sídliště. V nejbližších týdnech bude následovat definování pravidel pro jednotlivé zóny. Například rozdělení každé zóny do několika oblastí, doby zpoplatnění, výše jednotlivých poplatků, a další. S tím jak bude konečný návrh vypadat, bude veřejnost seznámena na počátku příštího roku. Autoři dokumentu navrhují i vytvoření nového fondu mobility. Do něj by měly následně mířit veškeré výnosy z poplatků za parkování, a v budoucnu by měl být tento fond využit právě pro řešení navýšení parkovacích kapacit. Součástí veřejného projednání byl také průzkum veřejného mínění obyvatel města. „Názor obyvatel, kteří se již nyní nacházejí v zóně placeného parkování, k navrhovaným úpravám včetně modelových cen, byl veskrze pozitivní. Většina se přiklání i k razantnějšímu zvýšení uvedených cen. Naproti tomu obyvatelé z těch částí, kde se nyní neplatí, zejména ze sídlišť, byli k návrhu spíše skeptičtí. Na čem panovala všeobecná shoda, bylo razantní zvýšení poplatků za druhé a případně další auto“ uvedl Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta na základě zkušenosti z veřejných projednání.Autor: Mgr. Michal Folta
O hospodaření s dešťovou vodou jednala rada města Olomouce. Radní schválili důležitý dokument, který nese dlouhý název Městské standardy objektů hospodaření s dešťovou vodou (HDV) a opatření modrozelené infrastruktury (MZI) na veřejných prostranstvích. Jakmile to situace umožní, představí město dokument také Olomoučanům na veřejné prezentaci. Touto cestou se město chce přiblížit k výrazně citlivějšímu a šetrnějšímu nakládání s vodou. „Jde o to, abychom dokázali v době klimatických změn efektivně pracovat s dešťovou vodou, aby voda neodtékala kanalizací, ale raději se vsakovala do půdy, případně abychom ji dokázali zadržet na místě a využít ke vhodným účelům místo vody pitné,“ vysvětluje primátor Mirek Žbánek, který materiál kolegům v radě předkládal. „Jedná se o účinné metody, kterou už vyspělá města v západní Evropě praktikují,“ dodává primátor. Standardy jsou určené zejména pro projektanty a investory, kteří pracují s veřejným prostranstvím, a samozřejmě také pro úředníky. Pro ně to bude základní návod pro rozhodování. Hlavním cílem těchto standardů je poskytnout podrobný manuál pro navrhování, povolování, realizaci a provozování objektů HDV a MZI na stávajících i budoucích veřejných prostranstvích, jejichž vlastníkem bude statutární město Olomouc. Důležité je systematicky snižovat negativní dopady klimatických změn přírodě blízkým způsobem. K tomu povedou technicky správná řešení, popsaná v dokumentu. Až začnou projektanti nové standardy využívat a jejich pravidla zahrnou do svých projektů, je zaručeno, že nakládání s dešťovou vodou ve městě bude výrazně lepší. Nově budované stavby už budou provozovány s trvale udržitelnými parametry. Jak chce město zajistit dodržování pravidel? U staveb, které buduje samo město, je to snadné – standardy budou od počátku součástí projektu. Dodržení podmínek bude ale vymahatelné i u soukromých investorů, kteří plánují třeba bytovou výstavbu. V případě, kdy má město na základě smlouvy o smlouvě budoucí přebírat od soukromého investora do svého vlastnictví například chodníky a další veřejná prostranství u domů, musí investor tato pravidla splnit. Jen při jejich dodržení budou investoři moci tento infrastrukturní majetek převádět do vlastnictví SMOl, které se o něj pak bude starat. Dokument je dostupný na webové stránce na adrese https://www.olomouc.eu/o-meste/uzemni-planovani/pro-projektanty. „Jakmile to současná situace s pandemií umožní, bude na magistrátu města uskutečněna veřejná prezentace za účelem seznámení odborné i laické veřejnosti s těmito standardy,“ zdůraznil primátor Žbánek. Dokument nabude účinnosti od 1. ledna 2021. Autor: Mgr. Michal Folta
Velké náměstí v Kroměříži s největší pravděpodobností letos rozzáří strom, který momentálně stojí na soukromém pozemku v Chropyňské ulici. „Jedná se o smrk pichlavý, který je vysoký zhruba dvanáct metrů a který byl vysazen asi před pětatřiceti lety,“ uvedl Martin Posolda z radničního odboru služeb. Příští týden by měli strom posoudit odborníci z brněnské Mendelovy univerzity. „Rozhodnou, zda je z hlediska kvality dřeva, zdravotního stavu a vitality vhodný k tomu, aby byl instalován na náměstí jako vánoční strom,“ doplnil Posolda. Pokud strom odbornou prohlídkou projde úspěšně, na Velké náměstí by měl být přivezen v pátek 20. listopadu. Po nazdobení by pak měl být rozsvícen 26. listopadu. Program by měl doplnit jarmark i kulturní vystoupení. „Jak to s rozsvícením vánočního stromu dopadne, budeme vědět až podle aktuální situace a opatření, která budou za 20 dnů platná v souvislosti s epidemií koronaviru. Stejná slova platí o vánočních trzích, která plánujeme na Velkém náměstí. Pevně věřím, že je budeme moci uspořádat alespoň v nějaké omezené podobě,“ doplnil starosta Jaroslav Němec. Loni Velké náměstí krášlil také smrk pichlavý. Nákladní automobil ho přivezl z ulice Františka Vančury na Barbořině, kde stál v předzahrádce rodinného domu.
Nezpevněná a často blátivá plocha podél ulice U Stadionu nedaleko centra se proměnila. Město zde dokončilo stavební práce. Výsledkem je kromě nových parkovacích míst i opravená část silnice. Lokalita je navíc nově řešena jako zóna 30. „Na blátivou plochu lemující ulici U Stadionu si lidé často stěžovali. Pás podél silnice nebyl standardním parkovacím prostorem, ale zároveň zde parkování nebylo zakázáno. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli situaci řešit a odstranit nevzhledné prostranství nedaleko centra města a také Krajského soudu,“ vysvětlil primátor Mirek Žbánek. Zahájené stavební práce tak nezpevněnou plochu postupně proměnily na standardní parkovací stání. „V ulici U Stadionu tak díky tomu vzniklo celkem dvacet osm běžných parkovacích míst pro kolmé stání osobních vozidel. V návaznosti na to jsme v ulici opravili i část silnice. Nový povrch kryje nyní zhruba sto dvacet metrů komunikace,“ popsal investiční náměstek Martin Major. Celkové náklady na vybudování plochy pro parkování a opravu vozovky přišly na téměř 2 miliony korun. Lokalita ulic U Stadionu a U Husova sboru je navíc nově dopravně řešena jako zóna 30. „A to určitě přispěje ke zklidnění dopravy,“ je přesvědčen primátor.
Poslanci dnes ve zrychleném jednání schválili návrh Ministerstva financí na obnovení kompenzačního bonusu ve výši 500 korun denně pro OSVČ a společníky malých s.r.o. s převažující činností podnikání v zavřených oblastech ekonomiky. Návrh nyní projedná Senát a podepíše prezident, poté začne Finanční správa přijímat první žádosti. Kompenzační bonus bude parametricky navazovat na osvědčený model z jarních měsíců tohoto roku. Za každý den uzavření provozovny nebo přímého znemožnění či omezení podnikání vyplatí Finanční správa 500 korun denně. Zájemci z řad OSVČ a malých s.r.o. s nejvýše dvěma společníky budou moci o kompenzační bonus snadno požádat na místně příslušném finančním úřadě vyplněním jednoduchého formuláře. „Naší jednoznačnou prioritou byla snadná a maximálně nebyrokratická podpora nejvíce zasaženým živnostníkům a malým eseróčkům. Abychom poškozeným podnikatelům pomohli co nejrychleji a nenechávali je ve zbytečné nejistotě. Proto jsme se s celou řadou podnikatelských svazů a komor shodli na obnovení kompenzačního bonusu, díky němuž finanční úřady během jarních měsíců uvolnily bezmála 22 miliard korun,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová. Bonus si budou moci žadatelé nárokovat za každý den bezprostředního zákazu či omezení podnikání v důsledku vládních restrikcí, a to za bonusové období vymezené nouzovým stavem od 5. října do 4. listopadu 2020 s možností jeho automatického prodloužení. V tuto chvíli tedy mohou podnikatelé žádat až o 15 500 Kč za 31 dní nouzového stavu. Podmínkou čerpání kompenzačního bonusu bude převažující činnost podnikání v oboru, který byl přímo uzavřen v důsledku vládních restrikcí. Oproti jarním měsícům tak již nebude zkoumán souběh se zaměstnáním, ale pouze tzv. dominantní zdroj obživy za rozhodné období od 1. června do 30. září 2020 v některé z oblastí postižených vládními restrikcemi, např. v pohostinství, kultuře, sportu a dalších oblastech podle přijímaných vládních opatření. Vedle přímo zasažených podnikatelů budou moci o bonus požádat i podnikatelé z řad OSVČ a s.r.o., kteří jsou na přímo zavřené obory významně navázáni. Tato návaznost je dána buďto dlouhodobým dodavatelsko-odběratelským vztahem (restaurace – dodavatel surovin), anebo je jejich činnost nerozlučně spjata s uzavřenou provozovnou (posilovna – fitness trenér). Klíčovou podmínkou přitom je omezení této navázané činnosti o nejméně 80 % za bonusové období. Současně platí, že tato činnost musí být pro žádající subjekt majoritním příjmem obživy, ke kterému neexistuje snadná substituce (nelze tuto činnost bez zásadních obtíží vykonávat jinde). „Nastavili jsme určité mantinely pro žadatele o kompenzační bonus tak, aby pomoc mířila těm skutečně postiženým. Vedle přímo zasažených provozovatelů barů, restaurací či fitness center proto nezapomínáme ani na činnosti přímo související. Jedná se o podnikatele v přímé symbióze se zavřenými obory ekonomiky, kteří nemohou své příjmy snadno nahradit. Typicky třeba trenér v posilovně nebo herec v divadle,“ doplnila Alena Schillerová. Kompenzováni ve stejné výši budou také pracovníci na DPP či DPČ, kteří ztratili tento příjem u podnikatele zasaženého bezprostředním zákazem či omezením ze strany státu. Stejně jako na jaře platí, že žádat mohou OSVČ s aktivním živnostenským oprávněním k 5. říjnu 2020 nebo s krátkodobým přerušením živnosti po 12. březnu 2020. U s.r.o. platí, že se jedná o firmy s nejvýše dvěma společníky, anebo o rodinná s.r.o. Dohodáři pak musí prokázat práci na danou DPP či DPČ, za kterou veřejným rozpočtům plynou příslušné odvody, po dobu nejméně 3 ze 4 předcházejících měsíců. Stejně jako na jaře nicméně nárok žadatelů na kompenzační bonus nebudou finanční úřady zdlouhavě ověřovat a vyplatí ho v řádu dní na základě podepsaného čestného prohlášení o splnění zákonných podmínek. Případné kontroly oprávněnosti tohoto nároku tak lze očekávat spíše ex-post. Žádat půjde opět nejdéle dva měsíce po skončení bonusového období, a to nejen osobním podáním na finančním úřadě či datovou schránku, ale také e-mailem, což na jaře využilo okolo 60 % všech žadatelů. Přímá pomoc skrze vyplacení kompenzačního bonusu bude tentokrát méně plošná než na jaře a lépe zacílená na podnikatele s činností v bezprostředně uzavřených či vládními restrikcemi významně omezených sektorech ekonomiky. Současně platí nemožnost kombinace této pomoci v daný kalendářní den s jinou přímou podporou (například z programu Covid – Kultura, Covid – Sport či Covid – Ošetřovné). Ministerstvo financí proto odhaduje, že by se mohlo jednat o cca 350 tisíc subjektů, kterým by finanční úřady vyplatily bonus v celkové výši 5,4 mld. Kč na úrovni veřejných rozpočtů (z toho 3,5 mld. Kč ze státního rozpočtu, 1,4 mld. Kč z rozpočtů obcí a 0,5 mld. Kč z rozpočtů krajů). Kompenzační bonus bude opět vratkou daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, která je sdíleným příjmem státního rozpočtu a rozpočtů samospráv. S cílem kompenzovat obcím tento výpadek daňových příjmů přistoupilo Ministerstvo financí již v létě k vyplacení kompenzačního bonusu ve výši 500 Kč na obyvatele, čímž obce od státu obdržely 13,4 mld. Kč. Na státní kompenzaci tak získaly o 7,8 mld. Kč navíc.
Zlatá města © 2024 V 16 zlatých městech našeho portálu najdete celkem 978 inzerátů v 98 kategoriích.
Zlatá města ... to nejlepší z českých měst
www.zlatebrno.cz | www.zlateceskebudejovice.cz | www.zlatyceskykrumlov.cz | www.zlatedomazlice.cz | www.zlatefrantiskovylazne.cz | www.zlatyhradeckralove.cz | www.zlatycheb.cz | www.zlatekarlovyvary.cz | www.zlatyliberec.cz | www.zlatemarianskelazne.cz | www.zlataolomouc.cz | www.zlataostrava.cz | www.zlatepardubice.cz | www.zlataplzen.cz | www.zlatajepraha.cz | www.zlateznojmo.cz
Květiny, kytice, dárkové poukazy • Doručování květin a dárků